گروه نرم افزاری شیمی کیمیا

فعالیت های علمی تخصصی نرم افزاری شیمی

گروه نرم افزاری شیمی کیمیا

فعالیت های علمی تخصصی نرم افزاری شیمی

IT و آموزش عالی

www.kimiasg.com
  • خلاصه مقاله

پیشرفتهای تکنولوژیک، بالا رفتن انتظارها و تغییرهای جمعیتی دانشجویان، تقاضا های ذینفعان برای پاسخ گویی و ابزارهای جدید، ارائه مطالب آموزشی همگی چالشهای کنونی هستند که نیاز به نوآوری در آموزش عالی را ضروری می کنند. روبه‌رو شدن با این چالش ها مشکل بسیار بزرگی است که نتیجه آن دستیابی به محیطی دارای منابع مالی محدود می باشد و روشن است که موسسات آموزشی باید روشهای سنتی فعالیتهای خود را مورد بازبینی قرار داده، به منظور ماندگاری سازمان در زمان حال و آینده اقدام به کارگیری روش‌ها و فنون جدید کنند. نوآوری، عبارت است از تغییری معنی دار که برای بهبود خدمات و فرایند های سازمانی و ایجاد ارزشهای جدید برای ذینفعان سازمانها صورت می‌گیرد و برای دست یابی به ابعاد جدید عملکرد بر رهبری سازمان تمرکز دارد.تاکید دپارتمانهای حوزه تحقیق و توسعه برای نوآوری در موسسات آموزش عالی به منظور ارتقاء ارزش آموزشی برای دانشجویان و بهبود اثربخشی تمامی فرایندهای یادگیری محور و کارایی فرایند های پشتیبان، رویه های یادگیری محور امری حیاتی و ضروری است. دانشکده‌ها و دانشگاهها باید به گونه ای مدیریت و رهبری شوند که نوآوری به عنوان یک فرهنگ و بخش طبیعی فعالیتهای روزانه درآمده و به عنوان دانش افزوده برای همه اعضای هیئت علمی و دانشکده مطرح شود؛ توانایی تسریع در انتشار و تبدیل این دانش به سرمایه که محرکی برای بهبود آموزشی می باشد، امری ضروری است. پیشبرد و هدایت حرکت نوآوری ، اجرا و پیگیری اصلاحات و بهبودها اغلب برای بسیاری از دانشکده ها و دانشگاهها بی‌نهایت مشکل است. در برخی موارد، هر موسسه آموزشی ممکن است روشی ویژه به خود داشته باشد که تا اندازه ای نوآورانه است. هر دانشکده یا دانشگاه می تواند نشریات و مطالبی را منتشر کند که معرفی‌کننده برنامه ها و فعالیتهای جدیدی است که با هنجازهای دانشگاهی متفاوت هستند و شیوه جدیدی را (دست‌کم برای موسسه) ابداع می کنند و افرادی توانمند را برای هدفهای مناسب در نظر بگیرد. در هر صورت این فعالیتهای جدید و دیگر تغییرات، برای بسیاری از بخشها به صورت تصادفی هستند نه سیستماتیک. تعداد محدودی از موسسات آموزشی به کنترل خوبی بر پیامدهای حاصل از نوآوری دست یافته اند و بسیاری از موسسات آموزشی که زمان و تلاشهای قابل ملاحظه ای را صرف بهبود عملکرد خود کرده اند که اغلب به الگوی پیشین بازگشت داشته اند. پرروشن است که بسیاری از موسسات آموزشی فاقد یک چارچوب سیستماتیک هستند که به آنها اجازه بدهد تا به طور موثری تغییرات را مدیریت و نوآوری را تشویق کنند و به نتایج مثبت و رو به افزایش حاصل از تلاشهای خود دست یایند.
مقاله ی حاضر ابتدا به روشن ساختن مفهوم IT پرداخته و سپس به سیر تاریخ IT، شاخص های رشد IT، مهارت هایIT، فواید و کاربرد های IT در مراکز علمی و اکادمیکی؛ و در انتها به بحث و نتیجه گیری در مورد نحوه ی استفاده از IT در اموزش عالی کشورهای در حال توسعه می پردازد.

ادامه مطلب ...

جدول تناوبی فوق‌العاده‌ای برای دبیرستانی ها و دانشجویان شیمی


جدول تناوبی ‌ای که در سایت Ptable قرار داده شده، جدول فوق‌العاده‌ای هم برای دانش ‌آموزان دبیرستانی و هم برای دانشجویان شیمی است، بر خلاف آن جدول تناوبی سنتی‌ ای که در ما در کتاب ‌های درسی می‌دیدیم، این جدول یک جدول پویا و پر از اطلاعات گوناگون در مورد عناصر است.

این جدول پویا شامل سه بخش میباشد:
_در بخش خواص عناصر: اطلاعاتی مثل نقطه ذوب و جوش، ‌الکترونگاتیویتی، سال کشف، فراوانی عنصر، چگالی و ... قابل مشاهده است.
_در بخش اوربیتال عناصر: اطلاعات کاملی درباره اوربیتالهای هر عنصر به شما داده می شود.
_در بخش ایزوتوپ عناصر:تمامی ایزوتوپ های هر عنصر را نمایش می دهد. 

دو نکته دیگر: 

با کلیک بر روی هر عنصر اطلاعات مربوط به آن را در ویکی‌پدیا می‌توانید ببینید. 

 این جدول را می‌توانید به زیان‌های گوناگون از جمله فارسی  ببینید.


  ادامه مطلب ...

آخرین کتاب(۲)

این هم آخرین کتاب که در مقاله قبل بررسی شده بود. البته با تفاوت های زیاد.

E-Reader ها که از امسال در اندازه یک کاغذ آ چهار ( A4 ) معمولی و با صفحه اسکرین های سیاه-سفید ، با حافظه های چندین گیگابایتی برای به حافظه سپردن هزاران صفحه مطلب و تصویر و با قابلیت هایلایت کردن و علامت گذاری و خط کشی زیر مطالب و نوشتن یادداشتهای کوتاه بر روی اسکرین بصورت دستخط و سپس انتقال آنها به موبایل و کامپیوتر و تبدیل آنها به متن تایپی، پرینت کردن ، قابلیت آپدیت کردن و ترانسفر صفحات و مطالب بصورت وایرلس، فید بک سریعتر (نظردهی خوانندگان)،  وزن بسیار سبک تر، و عمر باتری بیشتر از لپ تاپها ، رقیبی جدی برای نشریات و کتابهای کاغذی و حتی لپ تاپ ها شده اند.  

  

ادامه مطلب ...

اخرین کتاب(۱)


ایا مردم صد سال اینده کتاب های امروزی را می خوانند؟ چند سال پیش خیلی از مردم می گفتند: (نه!احتمالا رایانه ها و اینترنت جای گزین کتاب های امروزی می شوند.) امابیشتر کارشناسان معتقدند، کتاب های امروزی برای همیشه وجود خواهند داشت.

در مورد این که چرا رایانه ها نمی توانند به طور کامل جایگزین گتاب شوند، دلایل زیادی وجود دارد. لز جمله کتاب های کاغذی ارزان تر از رایانه ها هستند و نیاز به منبع انرژی هم ندارند. شما هر زمان و هر مقدار که اراده کنید از کتاب می خوانید و هیچ وقت نیز نگران از دست دادن انرژی نخواهید بود. بسیاری از افراد، خواندن کتاب را راحت تر از خواندن از روی صفحه رایانه می دنند؛ زیرا خستگی کمتری برای چشمان خواهد داشت.

ایا کتاب های اینده شبیه کتاب های امروزه می خرید، خواهد بود؟ پاسخ این سوال منفی است. در اینده فقط کافی است یک کتاب بخرید. با همین یک کتاب قادر خواهید بود، رمان، نمایش نامه ها و حتی روزنامه های روز را بخوانید. کاتب اینده شبیه کتاب امروز، اما الکترونیکی خواهد بود.

یکی از افرادی که درباره ی کتاب اینده کار می کند، پروفسور جوزف جکسون از (مؤسسه ی فناوری ماساچوست) امریکاست. کتاب او دکمه کوچکی در پهلو دارد که وقتی ان را فشار دهید، کلمات بلافاصله روی صفحه ظاهر می شوند. وقتی می خواهید داستان دیگری بخوانید، باید دکمه را دباره فشار دهید و داستان جدید به سرعت ظاهر خواهد شد.

کدام فناوری کتاب پروفسور جکوبسن را پشتیبانی می کند؟ دو اختراع جدید وجود این کتاب را امکان پذیر ساخته است: جوهر الکترونیکی و کاغذ رادیویی.

ادامه مطلب ...